Sunday, June 12, 2011

tuntut hak pusaka ketika mereka masih ada...segera...!!!

   assalamualaikum...dan selamat sjahtera buat pembaca semua...pagi td AJ berkesempatan dengar ikim.fm...mengupas isu harta pusaka...so,boleh la jadi bahan buat entry hari ni...tajuk kali ini nampak mcm jahat je kan...ala2 anak derhaka gitu..tapi bukan itu maksud AJ... tapi ini lah reality masyarakat hari ini...terlalu memandang remeh perkara ni...semua org beranggapan tak perlu risau masalah harta pusaka..kita orang islam...ada hukum faraid...ada amanah raya untuk uruskan harta tu...tapi percayalah....perkara ni tak semudah tu...


   record di amanah raya...berjuta-juta harta pusaka tertangguh pengurusan sebab terlalu banyak yang nak di uruskan...pengalaman sebenar ustazah AJ yang mengajar ilmu faraid waktu di maahad dulu... setelah 10 tahun ayah dy meninggal...pengurusan harta tu belum selesai...tertangguh dek kerana tunggu giliran....tu lah dy kelemahan pengurusan faraid di malaysia...sangat lambat...




   bila kita ambil keputusan untuk ikut sistem faraid untuk menguruskan harta tersebut...kita terpaksa ikut semua aturan dalam sistem tu...sbb nya...ilmu faraid ni milik ALLAH...dalam faraid, hak saudara itu sangat di pentingkan...tak kira lah siapa saudara tu...kalau dy memang termasuk dalam pembahagian...dy wajib dapat...assume kita ada pakcik yg kita sendiri tak tau yg dy  pernah wujud...tetibe waktu pembahagian, dy dapat..apa perasaan korg...kalau zaman dulu, mungkin tak de masalah sebab kefahaman agama org dulu agak kuat...tapi kalau skrg AJ kurang yakin...mesti akan ada yg protest...tapi waktu tu..tak de ape yang boleh di ubah..

   salah satu cara untuk overcome masalah ni..dengan buat wasiat...tapi masalah nya...wasiat di buat waktu org masih hidup...tak kan kita nak paksa org tua kita buat wasiat harta pusaka untuk kita...mesti diorg fikir kita tak sabar2 nk tunggu diorg pergi...gunakan akal yg waras...kebanyakan anak2 zaman sekarang sudah berpendidikan...gunalah pendekatan yang korg kira paling sesuai untuk gtau parent korg pasal ni...yg korg pasti tak kan buat diorg kecil hati..perkara ni sangat penting...untuk elakkan masalah yg mendatang di kemudian hari...




   menuruk pembahagian faraid...anak lelaki boleh jadi ashobah..atau pun tukang ambik yang last...kalau last pembahagian tu ade lebih banyak...banyak la korg dapat...kalau siket...siket la kan...kalau perempuan pulak...akan dapat separuh dari jumlah yg anak lelaki dapat...tapi mungkin kita sebagai anak ni boleh dapat lebih melalui wasiat...tapi walau pun tak boleh lebih dari 1/3 bahagian...tapi kita ok la kan..

   ok...tu je la untuk hari ini...pasti kan parent korg dah sediakan wasiat awal2...bukan kita mendoakan yg tak baik untuk diorg...tapi untuk mengelak kan pergaduhan antara adik-beradik di kemudian hari...percaya lah...di sebabkan duit...adik beradik boleh berpecah...gunakan pendekatan yang paling baik...jangan sampai mereka kecik hati..ok...w`salam..



P/S: parent yg duduk dibandar selalu nya dah sedar akan perkara ni...cuma yg duduk di kampung mungkin belum terdedah dengan perkara ni...kita sebagai anak la yg kena bagi tau mereka...mcm yg AJ cakap tadi...gunakan pendekatan yg paling baik...setakat ni...Alhamdulillah.AJ dan adik beradik AJ yang lain dah dapat bahagian masing2...insyaALLAH  tak de masalah di kemudian hari...cuma belum lagi berkuat kuasa...dah nama pun wasiat kan...ok...peace...


17 comments:

Rozuan Ismail said...

skang ni pno ada org yg tak ikut.syg sgt kat anak angkat smpai bg kat anak angkat.padahal anak angkat tak de hak ambik harta pusaka

schaze zainn said...

memang penting ade wasiat ni. kalau tak nanti bile dah mati anak2 berebut2 smpai nak berbunuh2.adoi.dunia2 =,="

ZWAN SABRI said...

Tula pasai.. org islam pandang sambil lewa jer pasai pembahagian harta pusaka nii... manyak penting wooo.. HUHU

MySuaraBlog: Ranking Negeri Kejuaraan Piala FA

Budak Botak said...

Sebab kes macam ni la kebanyakan keluarga berpecah belah...

Entry terbaru -> Ini Jadinya Kalau Tak Belajar Jawi... (",)

FasiHaH SupiaN said...

selalunya kucar-kacir dibuatnya kalau urusan harta tak dibuat daripada awal....melainkan kalau betul anak2 yg ditinggalkan soleh dan solehah...

::blog anak jawer:: said...

@Rozuan Ismail tu la..tp dlu ad kes mcm ni brlaku zaman sahabat..sbb tu kne ad wasiat..ank angkat boleh dpt wasiat..tp tak boleh lebih 1/3 bhgian. .

::blog anak jawer:: said...

@schaze zainnbetul tu..kdg2 waktu parent stil ad sume baik je..tp stil boleh gaduh psl harta..

::blog anak jawer:: said...

@ZWAN SABRIkdg2 diorg sndiri yg tak tau..so, sbgai anak ,kita kna la bgtau kn..

::blog anak jawer:: said...

@Budak Botakbnyk sgt kes kat paper..fmly gaduh sbb harta

::blog anak jawer:: said...

@FasiHaH SupiaNmudah2an kita semua trgolong dlm kalangan org yg soleh dan solehah..amin

bunga said...

betull...semakin lama semakin susah pemprosesan dia..

MamaEma said...

kena sampaikan kat abah ni...(ada ke harta?)

::blog anak jawer:: said...

@bunga yup...lagi time proses tu ade lagi waris yg meninggal...makin lama lah jadi nya...

::blog anak jawer:: said...

@MamaEmaish..tak kan xde...hehehe...

YOUsoF said...

Bocah jowo : Kadang rasa serba salah jugak bila pikir hal ni ni. tapi kalai biarkan lagi lah susah, bertambah² lah kes yang tak boleh selesai tu kan..

::blog anak jawer:: said...

@YOUsoFbetul tu..kita mmg akan rasa serba salah nk bincg bnde ni kat parent kita..tp kalau biarkan je..kita yg akan kena masalah tu

azim_3110 said...

dah tak sempat dah...huhuhu